Go-initiatie bij De Spelosaurus
Op dinsdag 21 april zat ik, Kevin, op Facebook. Kennen jullie dat platform nog? Ik zat te scrollen en ik zag een postje van De Spelosaurus in de Belgische Go-groep passeren. Ze vroegen of er mensen waren die een Go-initiatie konden geven.
Die post stond welgeteld 9 minuten lang online, en werd daarna verwijderd. Het kan puur toeval zijn, maar duidelijk was het enkel bedoeld voor de twee ogen van Seki 8600. Snap je? Ogen? Referentie naar Go?
Na een paar chatberichtjes was het geklonken: we hadden een deal.

Zodra we binnenstapten in het Fiertelhof hadden Fred en ik een kleine paniekaanval. Wow! Zoveel volk! Hopelijk is dat niet allemaal voor ons, zeiden we tegen onszelf. We overdrijven niet als we een tachtigtal mensen schatten. Wat een menigte.
De initiatie

Op hun post stond er: “Leer Go in 15 minuten!” Dat is dus ons target. Vorige keer tijdens onze Bollebus-initiatie hebben we echt veel te lang Go uitgelegd, en een ezel stoot zichzelf niet twee keer aan dezelfde Go-steen.
We vlogen door onze PowerPoint heen: verschillende groottes van borden, spelverloop, vrijheden, slaan, zelfslag, de ko-regel, puntentelling en nog veel meer zaken in 15 minuten. Dat was een record!
Al zeg ik het zelf, we hadden een zeer interactieve PowerPoint. De aanwezigen waren zeer betrokken en stelden vaak vragen. Tof publiek!
Aan de borden

We hadden drie tafels die heel druk bezig waren met partijen spelen. Het begon eerst met Capture Go, een simpelere versie van Go. Na een paar partijtjes begonnen ze al snel aan het echte werk. En om eerlijk te zijn, wat pikten ze het snel op zeg! De partijen die gespeeld werden in De Spelosaurus waren noemenswaardig. Wat leuk om te zien!
Er was ook een koppel aanwezig dat op Kerstdag gewoon beslist had: we zoeken eens een ander spel om te spelen. En eigenlijk zijn ze door het kruiswoordraadsel “twee letters, Japans bordspel” tot bij Go gekomen. Toevallig hebben ze de aankondiging van De Spelosaurus gezien en hier waren ze, vijf maanden na kerst, nog steeds aan het bord. Chapeau!
Terugblik
Dit was de tweede initiatie die we gegeven hebben als club, en we hebben opnieuw veel geleerd. Het is zeker niet evident om Go te spelen, en nog minder om het aan een groep uit te leggen. Maar de manier waarop we het ervaren hebben in De Spelosaurus is iets wat we in de toekomst zeker willen herhalen.
We willen De Spelosaurus oprecht bedanken om Go onder de aandacht te brengen en ons daarbij te betrekken. We werden met open armen ontvangen, we hadden een tof publiek en er waren drankjes en snoep inbegrepen. Mochten we het in Go-termen willen zeggen: de situatie op het bord was ideaal voor ons!
Onze derde initiatie komt eraan. Op zaterdag 6 juni 2026 geven wij nog een introductie tot Go in de bibliotheek van Middelkerke. Tussen 14.30 en 18.00 uur kun je ons daar terugvinden. Misschien tot dan?
Sayōnara 👋